Jerk W. Langer

 

 

Foredrag

Guider

Spørg mig

Hvem er jeg

Kontakt

Forside

 

Nye Foredrag

 

Nye guider:

- Blodtryk

- Slidgigt

 

Fortæl mig hvordan du holder dit forsæt

 

Besøg mig på

Facebook

 

Se også: Sådan stopper du med at ryge

  

 

 

Sådan lykkes dit

NYTÅRSFORSÆT

 

”Nu vil jeg tabe mig”.

”Jeg må dyrke mere motion”.

”Jeg skal slappe mere af”.

 

Nytårsaften opstiller anslået hver femte af os et nytårsforsæt for det nye år. For vi har alle nogle ømme punkter i levevisen, som skyldfølelsen konstant gnaver i. Men som bekendt lykkes langt fra alle med at gennemføre nytårsforsættet.

             Hver femte springer endda allerede fra efter blot en enkelt uge. Chancen for succes afhænger af, hvad forsættet går ud på. Rygestoppet er notorisk uhyre svært og kræver typisk 5-6 forsøg, mens det gerne går bedre med at komme i gang med at motionere.

            Her er de mine bedste råd til, hvordan du lykkes med dit nytårsforsæt. Held og lykke.

 

Af Jerk W. Langer, læge og foredragsholder

(opdateret 13. december 2016)

 

 

Sådan gør du: 13 gode råd

 

Motiveret

Gør op med dig selv, at nu skal det være.

 

Din beslutning

Opbyg den nødvendige indre motivation. Dvs. at du vitterlig ”vil” gennemføre det. Denne proces tager tid. At føle sig presset, fordi læge, partner eller familie pirker til din dårlige samvittighed, er slet ikke nok.

 

Ingen pludselig indskydelse

En sidste-øjebliks-beslutning 5 minutter før Rådhusklokkerne ringer nytåret ind er dømt til at mislykkes. Find i god tid det ømme punkt, som du virkelig ønsker at lave om på. Tænk grundigt over det, så du bliver motiveret indefra.

 

Ét forsæt

Opstil kun et enkelt nytårsforsæt. Du kan ikke rette op på alle unoderne i levevisen på én gang.

 

Start positivt

Chancen for succes er langt større, når du begynder på noget positivt (såsom at dyrke motion), end hvis du skal give afkald på noget (fx cigaretter eller din livret).

 

Realisme

Stil ikke alt for høje krav, for så falder projektet hurtigt til jorden. Vær mere beskeden og sæt dig et mål, som du har rimelig chance for at nå. Med små skridt ad gangen får du lettere en succesoplevelse.

 

Sæt mål på

Vær konkret i dit nytårsforsæt. ”Jeg vil tabe mig 5 kilo inden 1. juni” eller ”Jeg vil løbe 5 km på 30 minutter den 1. maj” er meget bedre end diffuse og uforpligtende løfter, såsom ”Jeg vil tabe mig” eller ”Jeg skal i form”.

 

Ingen skyldfølelse

Lad ikke et glippet nytårsforsæt torpedere selvtilliden. Næste nytår dropper du da måske helt at prøve (= dumt), eller nøjes med et latterligt nytårsforsæt, som enhver kan holde (= spild af tid).

 

Indbyg i dagligdagen

Gør nytårsforsættet til en naturlig del af dagligdagen, så det ikke bliver en sur pligt. At cykle på arbejde er lettere at overholde og føles mere formålstjenligt, end at tvinge sig i fitnesscenter uden den mindste lyst.

 

Forudse problemerne

Gør dig på forhånd nogle tanker om, hvad du vil gøre, såfremt du får problemer med at holde forsættet.

 

Skriv dårlige undskyldninger ned

Er der et klart mønster i, hvornår din motivation vakler? Så ved du, hvornår du skal være ekstra omhyggelig med ikke at falde i vandet.

 

Hold styr på fremskridt

Lysten driver værket. Jo mere du ser indsatsen give pote, desto mere motiveret bliver du. Noter dine sejre i kalenderen, eller tegn flotte kurver over dine præstationer. Små belønninger undervejs er med til at holde dig til ilden.

 

Hent støtte

Fortæl andre om din forestående forvandling. Det forpligter dig mere og sparer dig for en masse forviklinger, fx invitationer til voluminøse middage, hvis du er på slankekur. Få hele familien med på at spise sundere eller bevæge sig mere.

 

 

Populære nytårsforsætter

Anslået hver femte dansker sætter sig et mål for det nye år. Generelt kan vi nok sige, at ”de sunde vil være endnu sundere”, mens ”de usunde vil være mindre usunde”. Men også områder som livskvalitet, familie og økonomi fylder meget

      De mange opgørelser over populære nytårsforsætter viser ofte lidt forskelligt. Her er mine bedste bud på, hvad vi især tænker på. Rækkefølgen er ikke prioriteret.

 

- Mere tid sammen med familie og venner

- Motionere mere

- Tabe overflødige kilo

- Nyde livet mere

- Mindre alkohol

- Bedre styr på økonomien

- Lære noget nyt

- Hjælpe andre

- Blive organiseret

- Stoppe med at ryge

- Arbejde mindre

- Stresse mindre

- Pas bedre på sig selv

 

Så mange får succes

5-40 % lykkes med at gennemføre nytårsforsættet i første forsøg, alt efter hvilken opgørelse og især hvilket forsæt vi ser på.

      Hver femte springer til gengæld allerede fra efter blot én uge. Ofte fordi man har sat sig et fuldstændigt urealistisk nytårsforsæt.

      Naturligvis afhænger succesen af, hvad forsættet er. Rygestop er notorisk uhyre svært, mens det går bedre med at komme i gang med motion.

 

Derfor kan det gå galt

Nytårsforsættet er hyppigt en sidste-øjebliks-beslutning, som man med et glas champagne i hånden opfinder 5 minutter før Rådhusklokkerne ringer det nye år ind.

      Det projekt mislykkes ofte, fordi beslutningen slet ikke er modnet i dig, hvorfor du mangler den nødvendige indre motivation (”at du vitterlig ønsker at gennemføre forsættet”).

      Sæt ikke for høje mål, men vær ydmyg og realistisk. Ellers ærgrer du dig gul og grøn, såfremt det ikke bliver indfriet, og du mister da helt motivationen.

      Nøglen til succes er at indse, at du begiver dig ind i en proces, ikke bare en engangsaffære, og at det tager tid og kræfter at ændre adfærd og bryde uvaner.

 

Hvis det glipper ?

Verden bryder ikke sammen, hvis projektet mislykkes. Det sker for over halvdelen.

      Hvert forsøg giver dig værdifulde erfaringer om, hvilke problemer du støder på, hvilke faldgrupper du skal undgå, samt hvilke hjælpemidler du næste gang kan benytte til at klare dig igennem. Rygestoppet kræver nemt 5-6 forsøg, før det endelig lykkes.

      Hvilke barrierer stødte du imod? Skriv dine erfaringer ned, og brug dem konstruktivt til at gøre det bedre næste gang.

      Hvert forsøg bringer dig nærmere målet. Der kommer flere nytår’er fremover, men du behøver naturligvis ikke vente helt til næste 1. januar med at gøre et nyt forsøg.