Jerk W. Langer

 

 

Foredrag

Bøger

Spørg mig

Hvem er jeg

Kontakt

Forside

 

Nye Foredrag

 

Nye guider:

- Blodtryk

- Slidgigt

 

Fortæl mig hvordan du kommer over en forkølelse

 

Besøg mig på

Facebook

 

FORKØLELSE

 

Du kan selv gøre en masse for at forebygge og behandle forkølelse og styrke immunforsvaret og modstandskraften.

 

Af Jerk W. Langer

(opdateret 15. oktober 2013)

 

Forkølelserne vender trofast tilbage år efter år, og de færreste går fri. Især om vinteren, dels pga. det kolde vejr, dels fordi vi da tilbringer mere tid sammen indendørs, så smitten lettere spredes fra menneske til menneske.

 

Sådan undgår du forkølelse

 

Her får du nogle af de ofte overraskende råd, som forskningen har interesseret sig for.

 

Vask hænder

Forkølelse smitter især, når virus på fingrene føres op i næsen eller øjnene. Så vask tit hænder. Pas især på dørhåndtag, telefoner, kopimaskiner og keyboards, som mange mennesker berører. Mønter og pengesedler, indkøbsvogn og trappegelænder er andre almindelige smitteveje.

 

Husk børnenes fingre

Deres hænder kan være et eldorado af forkølelsesvirus efter en dag i institution og skole.

 

Hold vejret

Smitten overføres også med væskedråber, så hold vejret, når en forkølet hoster eller nyser dig op i hovedet.

 

Vær glad

Glæde, optimisme, positivt livssyn og afslappethed beskytter mod forkølelse. Når forsøgspersoner får sprøjtet forkølelsesvirus direkte op i næsen, får de mest positive og optimistiske klart færre gener og mindre besvær. Negative tanker, stress og et trist syn på tilværelsen er omvendt gift for immunforsvaret.

 

Se vennerne

Jo flere venner du har, desto mindre forkølet bliver du. Mennesker med kun 1-3 gode venner bliver fire gange oftere forkølet, end dem som har sociale tilknytninger til flere personer. Formentlig styrker et godt socialt netværk vores immunforsvar og herved modstandskraften overfor forkølelsesvirus.

 

Træn til

Da forsøgpersoner trænede 45 minutter dagligt de fleste af ugens dage, blev de kun halvt så ofte forkølede det følgende år, rapporterer forskere fra Fred Hutchinson Cancer Research Center i fagtidsskriftet American Journal of Medicine. Du kan sagtens træne udendørs, for den kølige luft styrker slimhinderne yderligere.

 

Bevæg dig

Mindre intensiv motion hjælper også. Forskere fra Appalachian State University konkluderer i fagtidsskriftet British Journal of Sports Medicine, at en halv time rask gang eller cykling om dagen er nok til at aktivere immunforsvarets beskyttende celler.

 

Forsigtig med meget hård træning

Meget hård træning kan dog svække forsvaret mod forkølelsesvirus i nogle dage. Idrætsfolk er mere sårbare for forkølelse i 2-3 dage efter en meget hård anstrengelse.

 

Immunmad

Bær, grøntsager og frugter giver dig hele paletten af de vitaminer, mineraler og sunde plantestoffer, som optimerer immunforsvaret.

 

Vitaminer

Tag gerne ekstra vitamin D i vinterhalvåret (ca. 20 mikrogram dagligt). Det er vigtigt for immunforsvaret, men man kan dog ikke vise, at det direkte beskytter mod forkølelse. C-vitaminer forebygger heller ikke, ifølge den seneste forskning.

 

Stress af

Stressede mennesker har mere end dobbelt så høj risiko for at blive forkølede eller ramt af influenza sammenlignet med ikke-stressede personer, ifølge forskning fra Århus Universitetshospital. Stress svækker immunsystemet og gør os til lette ofre for infektioner, konkluderer studier med over 8.000 deltagere.

 

Sov godt

Du smittes tre gange lettere af forkølelsesvirus, hvis du sover under syv timer pr. nat, sammenlignet med mindst otte timers nattesøvn, konkluderer en afprøvning. Også søvn med mange opvågninger svækker modstandskraften.

 

Bliv røgfri

Rygning omtrent fordobler risikoen for at blive forkølet. Dels svækker rygning immunforsvaret, dels skader røgen slimhinderne, så virus lettere får fodfæste. Desuden bliver du alment svagere og mere sårbar overfor komplikationer som lungebetændelse. Børn bliver oftere forkølede og får mellemørebetændelse, hvis forældrene ryger i hjemmet.

 

Drik rødvin

Rødvin nedsætter tilsyneladende risikoen for en snottet næse, ifølge en undersøgelse. Men hold igen, for større mængder alkohol svækker omvendt dit immunforsvar.

  

Varme fødder

På med uldsokkerne. Forkølelsens navn antyder klart, at kulde spiller en rolle. Når forsøgspersoner sidder med fødderne i en balje koldt vand, bliver de tre gange oftere forkølede efter at have fået sprøjtet forkølelses-virus ind i næsen. Kolde fødder gør dig ikke forkølet i sig selv, men svækker modstandskraften og gør dig mere sårbare overfor forkølelsesvirus, afslører en afprøvning fra forkølelsescentret på Cardiff University.

 

Slip hurtigst over forkølelse

 

Grundregel

Næsten uanset hvad du gør, går forkølelsen over på 4-5 dage. Her er nogle gode råd til at mildne forløbet undervejs.

 

Næsedråber

Når næsen er stoppet til, og hovedet smerter, kan du med fordel anvende næsespray eller næsedråber med medicin, der åbner luftpassagen gennem næsen og bremser snotdannelsen. Præparaterne forhandles i håndkøb og kan også forebygge, at forkølelsen spredes til bihulerne eller mellemøret, fordi medicinen holder passagen fra næse og svælg til disse regioner åben. Næsepræparater bør generelt kun anvendes en uges tid. Ellers risikerer du paradoksalt, at symptomerne bliver værre, fordi slimhinderne vænner sig til medicinen.

 

Næsedråber til børn

Der findes særlige præparater med svagere doser til et mindre barn. Til helt små børn kan du nøjes med at dryppe lidt saltvand ind i næsen eller købe en spray med saltvand.

 

Virker ikke

Antibiotika virker ikke mod forkølelse. Hostemedicin er også spild af penge.

 

Echinacea

Naturlægemidler og kosttilskud med udtræk af planten echinacea (rød solhat) kan formentlig afkorte symptomerne med et døgns tid, ifølge en samlet analyse. Nogle studier finder dog ingen effekt af midlet. Du bør ikke anvende echinacea, hvis du har type-1 sukkersyge, sklerose, leukæmi eller ledegigt. Anvend det ikke forebyggende, og tage det højst 1-2 uger. Børn bør ikke tage det pga. risiko for overfølsomhed.

 

C-vitaminer

C-vitaminer kan næppe forebygge forkølelse, men måske afkorte symptomerne med ca. et halvt døgn i høje doser på ca. 1 gram om dagen eller mere. Men det gælder kun hos fysisk meget hårdt belastede, såsom marathonløbere og elitesoldater.

 

Hvidløg

Hvidløg styrker generelt modstandskraften og immunforsvaret. Måske kan det også afkorte forløbet af en forkølelse lidt, ifølge en afprøvning af tabletter med tørret hvidløgspulver.

 

Årsager og symptomer

 

Over 100 forskellige virus kan forårsage forkølelse. Derfor er det svært (nærmest umuligt) at udvikle en vaccine, som én gang for alle bliver sygdommen kvit. De mange forskellige virus forklarer, hvorfor du ikke udvikler varig modstandskraft mod sygdommen, selvom sygdommen dog bliver lidt mindre hyppig med alderen.

      I starten bliver du træt og utilpas, det gør ondt i halsen, og næsen begynder at stoppe til. Du fryser lidt pga. den lette feber, lugtesansen bliver dårlig, og hovedet gør ondt. Så løber næsen, og efter et par dage bliver snottet tykt og grønligt.

 

Forsiden

Alt materiale på www.jerk.dk er beskyttet af lov om OPHAVSRET

Copyright © 20013

Jerk W. Langer

All Rights Reserved

Ses bedst med Internet Explorer på PC

Oplysningerne på www.jerk.dk er kun beregnet til information. Materialet kan på ingen måde tages som erstatning for kompetent lægefaglig rådgivning eller behandling. Indholdet på www.jerk.dk kan og skal ikke anvendes til at stille diagnoser eller fastlægge behandling.

The documents contained on www.jerk.dk are presented for information purposes only. The material is in no way intended to replace professional medical care or attention by a qualified practitioner. It cannot and should not be used as a basis for diagnosis or choice of treatment.